مقالات

چسبندگی قطعه cura

تنظیمات چسبندگی قطعه در نرم افزار cura

در ادامه سری آموزش های نرم افزار CURA از وبسایت پرینت سه بعدی ماهان اصفهان،به سراغ تنظیمات قسمت Build plate adhesion می رویم.با ما همراه باشید.
همان طور که می دانید چسبندگی لایه اول قطعه به صفحه ساخت در پرینت سه بعدی اهمیت بسیار بالایی دارد.و در صورت عدم چسبندگی مناسب لایه اول به صفحه ساخت،قطعه باکیفیتی نخواهیم داشت.
به طور کلی قسمت build plate adhesion در نرم افزار cura تنظیماتی را برای چسبندگی بهتر قطعه به سطح صفحه ساخت در لایه اول ارائه می کند.
فعال کردن قسمت build plate adhesion در نرم افزار cura علاوه بر ایجاد چسبندگی بهتر قطعه مزیت دیگری هم دارد.معمولا هنگام شروع پرینت سه بعدی قطعه و اکسترود فیلامنت از اکسترودر به هات اند،مدت زمانی طول می کشد که فیلامنت از نازل خارج شود.حال اگر این قسمت در نرم افزار فعال نباشد پرینتر مستقیما به سراغ پرینت قطعه اصلی می رود و مشکل تاخیر در اکسترود فیلامنت در ثانیه های اول پرینت، متوجه خود قطعه اصلی خواهد شد.
ولی در صورتی که build plate adhesion فعال باشد شروع پرینت از این قسمت خواهد بود که جزء قطعه اصلی نیست و در صورت عدم اکسترود فیلامنت در ثانیه های اول پرینت،قطعه اصلی مشکلی نخواهد داشت.
سه نوع تنظیمات برای قسمت build plate adhesion وجود دارد که در ادامه به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید
ساپورت گذاری در نرم افزار cura

-skirt:
skirt چون به خود قطعه اصلی اتصالی ندارد،هیچ گونه کمکی به چسبندگی قطعه به سطح صفحه ساخت نمی کند.ولی مشکل عدم اکسترود فیلامنت در لحظات اول پرینت به جای قطعه اصلی متوجه این قسمت می شود و همچنین می توان هنگام پرینت این قسمت صفحه ساخت را لول کرد.
در قسمت skirt line count می توان تعداد skirt ها دور تا دور قطعه را مشخص کرد.در قسمت skirt distance می توان فاصله skirt از قطعه اصلی را مشخص کرد.
در عکس زیر skirt با فلش مشخص شده است.
آموزش تنظیمات چسبندگی قطعه cura

Brim-:
Brim بر عکس skirt به خود قطعه اصلی متصل است و به همین خاطر به چسبندگی قطعه به سطح صفحه ساخت بسیار کمک می کند.در قسمت Brim width می توان عرض Brim های پرینت شده را مشخص کرد.در قسمت Brim line count می توان تعداد لایه های Brim دورتادور قطعه را مشخص کرد.با فعال کردن تیک قسمت Brim only on outside لایه های Brim فقط در قسمت بیرونی قطعه ایجاد خواهد شد.

بیشتر بخوانید
آموزش کار با نرم افزار اسلایسر cura(قسمت اول)

تنظیمات چسبندگی قطعه cura-Raft:
Raft به جای دور تادور قطعه،در پایین قطعه اصلی لایه هایی ایجاد می کند و قطعه اصلی روی این قسمت پرینت می شود.قسمت Raft extra margin عرض Raft پرینت شده در زیر قطعه را مشخص می کند.زیاد کردن این قسمت سبب ایجاد Raft قوی تر شده ولی قسمت بیشتری از صفحه ساخت شما را اشغال خواهد کرد.
قسمت Raft air gap میزان فاصله Raft  تا قطعه اصلی را مشخص می کند.
به طور کلی استفاده از Raft زمانی مناسب است که میزان اتصال قطعه به سطح صفحه ساخت کم باشد.در این حالت چون Raft هم زیر قطعه و هم دورتا دور قطعه است میزان چسبندگی قطعه به سطح صفحه ساخت بهتر خواهد بود.
در حالت کلی و برای یک قطعه نرمال،برای چسبندگی بهتر قطعه به سطح صفحه ساخت انتخاب Brim انتخاب مناسب تری خواهد بود.

امتیاز ما

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *