مقالات

کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت
کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت

تفاوت پرینت سه بعدی و تزریق پلاستیک چیست؟

آیا تفاوت پرینت سه بعدی و تزریق پلاستیک را میدانید؟

آیا پرینت سه بعدی ارزان تر از قالب تزریق پلاستیک است؟

برای پاسخ به پرسش تفاوت قیمت تزریق پلاستیک و پرینت سه بعدی باید چند فاکتور در نظر گرفته شود:

1- تعداد قطعاتی که قرار است تولید شود؟

2- از یک طرح ثابت قرار است قطعه تولید شود یا این که طرح مدام در حال تغییر است؟

3- زمان در دسترس چقدر است؟

4- فینیشینگ و پولیش نهایی قطعه

یک موضوع مهم در انتخاب نحوه تولید قطعه به وسیله پرینت سه بعدی یا روش معمول تزریق پلاستیک،تعداد قطعه مورد نیاز است.در صورتی که تعداد زیاد نباشد با توجه به زمان بر بودن گرفتن قالب و همچنین هزینه آن،چاپ سه بعدی مناسب است.اما در صورتی که تعداد بسیار بالا از یک نمونه ثابت بخواهیم،قالب تزریق پلاستیک به صرفه تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید
کاربرد پرینت سه بعدی در معماری

به صورت کلی اگر بیش از 10000 عدد از یک محصول را در سال نیاز داشته باشیم،بهتر است از روش تزریق پلاستیک استفاده کنیم.اما اگر این تعداد در حد چند صدتا یا هزارتاست،پرینتر سه بعدی مزایای بیشتری خواهد داشت.

یکی از امتیازات ویژه تولید محصول با پرینتر سه بعدی نسبت به قالب تزریق پلاستیک این است که دیگر نیازی به قالب نخواهید داشت. و محصول طراحی شده مستقیما توسط پرینتر سه بعدی تولید می شود.  با توجه به این که معمولا طراحی و ساخت قالب فرآیندی پر هزینه است این موضوع یک مزیت مهم چاپگر سه بعدی می باشد.البته در صورتی که تعداد قطعه مورد نیاز زیاد باشد هزینه ساخت قالب سرشکن خواهد شد. و به صرفه تر از چاپ سه بعدیست.

بیشتر بخوانید
کاربرد پرینتر سه بعدی در پزشکی

در صورتی که طرح محصول مورد نظر نیاز به تست دارد و معایب آن برطرف نشده است.بهتر است چند نمونه از آن با پرینت سه بعدی تولید شود.چرا که به دلیل هزینه و زمان لازم برای ایجاد قالب،تغییر طرح پس از چاپ سه بعدی بسیار کم هزینه تر خواهد بود.و زمان بسیار کمتری خواهد گرفت.در صورتی که تعداد نمونه های تولیدی بالاست،بهتر است که چند نمونه از طرح چاپ سه بعدی شود. و معایب آن به طور کامل رفع شود.سپس نسبت به تهیه قالب تزریق پلاستیک اقدام شود.

اگرچه سرعت چاپ پرینترهای سه بعدی در حال افزایش است اما هنوز هم نمی تواند با سرعت قالب تزریق پلاستیک رقابت کند.پرینت سه بعدی یک قطعه بسته به سایز و پیچیدگی قطعه ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد.این در حالی است که در تزریق پلاستیک عامل تاخیر تولید قطعه، طراحی و ساخت قالب است.پس از ساخت قالب میتوان در عرض چند ثانیه تعداد زیادی قطعه تولید کرد.

بیشتر بخوانید
هزینه ی یک خانه چاپ سه بعدی در سال 2020 چقدر است؟

موضوع آخر فینیشینگ یا پرداخت نهایی قطعه است.قطعات چاپ شده با پرینتر سه بعدی معمولا پس از چاپ نیاز به پرداخت دارند.که شامل جداکردن ساپورت،رنگ کردن،صیقلی کردن سطح و.. است.قطعات تولید شده با قالب تزریق پلاستیک معمولا کیفیت سطح بالاتری دارند.

در کل هر کدام از دو تکنولوژي کاربردهای خود را دارند و باید بسته به نیاز و شرایط از آن ها استفاده کرد.در نظر گرفتن شرایطی که در بالا گفته شد به شما کمک می کند تا انتخاب مناسب را انجام دهید.

*پرینت سه بعدی ماهان اصفهان،ارائه دهنده کلیه خدمات پرینت سه بعدی اصفهان و فروش فیلامنت.

امتیاز ما

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *