مقالات

چگونه فیلامنت پرینتر سه بعدی را انتخاب کنیم؟

چاپ سه بعدی به دلایل مختلف از قبیل گزینه ­های ظاهرا بدون محدودیتی که فراهم می­کند تبدیل به زمینه ­ای جذاب شده است.

یکی از آن گزینه­ های به ظاهر بی حد و اندازه انتخاب صحیح فیلامنت چاپ سه بعدی می­باشد. زمانی که شما به امتحان کردنفیلامنت های مختلف موجود می­پردازین، این تلاش برای یافتن فیلامنت مناسب برای شما می­تواند طاقت ­فرسا باشد. هر فیلامنت خواص، کاربردها و ملاحظات منحصر به فرد خود را دارد…از کجا شروع می­کنید؟
در این مطلب ما بر اساس خواص مختلف متعدد به فراهم کردن توصیه ­هایی برای چگونه انتخاب کردن فیلامنت چاپگر سه ­بعدی خواهیم پرداخت.

مهمترین ملاحظه

مهمترین نکته ­ای که در هنگام انتخاب فیلامنت خود باید در ذهنتان داشته باشین، کاربرد نهایی چاپ شما می­باشد. نهایتا، حکم فیلامنت شما به عملکرد موردی که چاپ می­کنید بستگی خواهد داشت.

این بدین معناست که شما به فانتزی ­ترین ماده ای که در دسترستان است نیازی ندارید. این مواد اغلب گران­قیمت­ تر هستند و برای چاپ دردسرزا هستند، و همچنین به این دلیل که موادی با کیفیت هستند تضمینی بر ارزش اضافی چاپ شما نیستند. از مواد اساسی­ تر خصوصا اگر همراستای هدف کلی موردی در حال چاپتان باشد، غافل نشوید.

چگونه فیلامنت چاپگر سه­ بعدی را انتخاب کنیم

فیلامنت مناسب برای افراد مبتدی:

اگر در زمینه­ی چاپ سه بعدی مبتدی هستید، برخی مواد تا زمانی که در حال آشنایی با فرآیند هستین برای شما راحت­تر قابل استفاده خواهند بود. رایج­ ترین مواد برای افراد مبتدی PLA و PET-G است.

بیشتر بخوانید
پرینت سه بعدی با فیلامنت رسانا ( فیلامنت conductive)

PLA رایج­ترین ماده ­ی مورد استفاده در چاپ سه ­بعدی است. دلیل این رواج ارزان بودن و آسان بودن چاپ این ماده با آرایش استاندارد می­باشد. اما این ماده فقط برای افراد مبتدی مناسب نیست. در واقع، اکثر تولیدکنندگان و طراحان از این ماده برای نمونه ­سازی اولیه و ابزارکاری استفاده می­کنند.

PET-G دیگر فیلامنت عالی برای مبتدیان است. این ماده نیز برای چاپ به آسانی قابل استفاده است، اما این ماده دارای خواص مشابه ABS که ماده­ ای با سطح متوسط است، می­ باشد. شما می­توانید به آسانی به چاپ PET-G  بپردازین و به نتایج خوب دست یابید.

کاربران پیشرفته و متخصص

PP، ABS، PAو TPU به دلیل توانایی آنها در چاپ طراحی­های پیچیده ­تر به عنوان فیلامنت های سطح متوسط شناخته می­شوند. شما می­توانید از یک پروفیل استاندارد برای این مواد سطح متوسط استفاده نمایید، اما امکان دارد مجبور به تغییر تنظیمات خود در Cura یا نرم­ افزار چاپ خود باشین.

ممکن است کاربران حرفه ای خودشان به این نتیجه برسند که از موادی از قبیل PPGF30 یا PAHT CF15 که به ترتیب فیلامنت هایی حاوی تار شیشه ای و تار کربنی هستند استفاده نمایند. این مواد به دلیل سختی چاپ سه بعدی آنها  نیاز به یک hotend ویژه، به عنوان موادی بسیار تخصصی شناخته می­شوند.

مواد نمونه­ سازی اولیه و ابزارکاری

بیشتر بخوانید
فیلامنت های انعطاف پذیر TPU و TPE

یک کاربرد رایج پرینت سه­ بعدی ساخت نمونه­ های اولیه و ابزارها برای کمک به تسهیل فرآیند تولید می­ باشد. تمایل به تبدیل شدن PLA و PET-G به رایج­ترین مواد استفاده شده وجود دارد. اما در صورتی که شما نیاز به ساخت نمونه ­ی اولیه­ و ابزار مقاوم در مقابل مواد شیمیایی قوی، حرارت و یا تنش را داشته باشید، در این صورت نیاز به در نظر گرفتن ماده­ای پیشرفته ­تر از قبیل ABS یا TPU خواهید داشت.

خصوصا در مورد ابزارکاری به دنبال موادی بادوام ­تر و تقویت شده باشید. یک گزینه ی خوب مواد تار کربن از قبیل PAHT CF15 با مقاومت بالا هستند.

نیازهای کاربرد تجاری

اگر محصولی دارید که باید برای کاربرد تجاری آماده شود،برای پرینت سه بعدی آن شما به احتمال زیاد به یک ماده ­ی سطح متوسط یا حرفه­ای از قبیل PA، PAHT CF15 و یا TPU نیاز خواهید داشت.

مشخصه­ ی اصلی TPU انعطاف پذیری و با دوام بودن آن است. این خواص سبب تبدیل TPU به گزینه ­ای عالی برای محصولات نیازمند به خمش و ماندگاری بالا شده است.

اگر شما به دنبال پایانی حرفه ی­ تر هستین پس مواد تار کربنی می­توانند گزینه­ ای خوب باشند زیرا براق به نظر می­رسند در حالیکه بسیار بادوام ­اند.

کاربردهای تنش بالا

علاوه بر عوامل فوق، ممکن است که پرینت سه بعدی شما سبب گردد که دیگر خواص تنش بالا، از قبیل شرایط جوی و شیمیایی یا قابلیت­ های حرارتی را نیز در نظر داشته باشید.

بیشتر بخوانید
نگهداری فیلامنت پرینتر سه بعدی - 0 تا 100 بهترین راه های نگهداری فیلامنت

برای کاربرد در فضای باز، استفاده از PP را به عنوان ماده­ ای که توانایی دوام آوردن در محیط نامطلوب را دارد، در نظر داشته باشید.

اگر شما دنبال فیلامنتی مقاوم در مقابل مواد خورنده هستین فیلامنت های PP، PA، PAHT CF15 و PP GF30 گزینه ­های خوبی هستند و در این میان PP و PP GF30 قوی­ترین مواد برای این کاربرد هستند.

ABS، PET-G و PAHT CF15 فیلامنت هایی  ایده ­آل برای استفاده در پرینت هایی که نیازمند دوام آوردن در سطوح بالایی از حرارت هستند، می ­باشند.

در صورتی که قطعه پرینت سه بعدی شده شما در معرض آب قرار خواهد گرفت، استفاده از مواد PP، PA یا PAHT CF15 به عنوان مواد مقاوم در مقابل آب را در نظر داشته باشید.

نتیجه­ گیری

همان طور که می توانید تصور کنید، ما فقط به بررسی موارد سطحی در مورد ملاحظات فیلامنت های چاپ سه بعدی پرداختیم. در نهایت، فیلامنت پرینت سه­ بعدی مورد انتخاب شما به چندین ویژگی­ متفاوت بستگی خواهد داشت. هرچه شما بیشتر با پرینتر سه بعدی کار کنید، بیشتر می­ توانید به آزمایش و تست برای یافتن ماده ­ای که برای شما و پرینت های شما بهترین است بپردازید.

*شرکت پرینت سه بعدی ماهان، ارائه دهنده خدمات پرینت سه بعدی در اصفهان و فروش تجهیزات و فیلامنت

امتیاز ما

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *