مقالات

ویژگی های فیلامنت PLA

پرینت سه بعدی با فیلامنت PLA

پلی لاکتیک اسید که معمولا با نام pla شناخته می شود پرکاربردترین فیلامنت برای چاپ سه بعدی با تکنولوژی fdm است.این فیلامنت در حال حاضر دارای بیش ترین تنوع رنگ بین انواع فیلامنت هاست.

pla پلاستیکی زیست تخریب پذیر است.به این معنا که برای تولید آن از استخراج مستقیم پلیمرها از توده زیستی گیاه استفاده شده(نظیر سلولز و نشاسته) و به این خاطر پس از دفن در زمین تجزیه می شود.

ویژگی های فیلامنت plaویژگی های فیلامنت PLA

  • مقاومت مکانیکی پایین دارد.به این معنا که قطعه پرینت سه بعدی شده با این فیلامنت شکننده است و ممکن است با افتادن قطعه به راحتی بشکند.که البته این موضوع به ضخامت قطعه و تراکم نیز بستگی دارد.
  • در بین فیلامنت ها دارای مقاومت کششی بالایی است.
  • دارای کمترین میزان انقباض(کوچک شدن ماده در اثر گرفتن گرما از آن) در بین انواع فیلامنت هاست.
  • دمای ذوب فیلامنت pla 180 درجه بوده که از همه فیلامنت ها پایین تر است.این بدان معناست نمی توان قطعاتی که با این نوع ماده ساخته شده اند را در مجاورت نور خورشید و یا داخل ماشین(در فصل های گرم) قرار داد.چرا که موجب ذوب و دفرمه شدن قطعه می شود.به طور کلی تغییر فرم در قطعه های چاپ شده با فیلامنت pla در حدود دمای بالای 50 درجه اتفاق می افتد.بنابراین بهتر است از این فیلامنت برای چاپ سه بعدی قطعاتی استفاده شود که نیاز به تحمل گرمایی بالایی نداشته باشد.
  • پرینت سه بعدی با فیلامنت pla بدون بو است و بعد از گرم شدن آن توسط نازل،بویی را متصاعد نمی کند.
  • فیلامنت pla در آب حل نمی شود و بخاطر ماهیت گیاهی آن،هیچ گونه بخارات سمی ندارد.
  • قطعه چاپ سه بعدی شده با فیلامنت pla معمولا کیفیت سطح بالاتری نسبت به چاپ با بقیه فیلامنت ها دارد.
    پرینت سه بعدی با فیلامنت pla
بیشتر بخوانید
پرینت سه بعدی با فیلامنت چوب (wood filament)

نکات پرینت سه بعدی با فیلامنت PLA

پرینت سه بعدی با فیلامنت pla بسیار ساده است.در واقع کار با این فیلامنت آسان تر از کار با بقیه فیلامنت هاست که یکی از دلایل مهم محبوبیت این فیلامنت است.در ادامه به بعضی نکات چاپ با این فیلامنت اشاره می شود:

  • دمای نازل برای پرینت سه بعدی با این فیلامنت معمولا بین 180 تا 220 درجه است.رنگ ها و برندهای مختلف تجاری فیلامنت،می توانند بهترین دمای چاپ متفاوتی داشته باشند.یکی از راه های مناسب برای به دست آوردن دمای مناسب پرینت،روش آزمایشی است.بدین صورت که به آرامی می توان درجه حرارت را از بالا به پایین تغییر داده و تغییرات پرینت را مشاده کرد.
  • در صورتی که دمای نازل بیش از حد پایین باشد،قطعه پرینت شده به بستر چاپ نمی چسبد. و در صورت بیش از حد بالا بودن آن مشکل محدب شدگی(پا فیلی) پیش می آید.چرا که در این صورت چند لایه ابتدایی به خاطر دمای زیاد ذوب شده و وزن لایه های بعدی باعث له شدن و جمع شدن لایه های پایین تر می شود.
  •   پرینت سه بعدی با این فیلامنت نیازی به صفحه داغ(heated bed) ندارد که این موضوع یک مزیت مهم این نوع فیلامنت است.
  • پرینت سه بعدی با این فیلامنت حتما نیاز به فن خنک کننده سر نازل دارد و در صورت عدم استفاده از آن کیفیت پرینت به طرز چشم گیری کاهش می یابد.معمولا از فن حلزونی به این منظور استفاده می شود.
  • قطعات چاپ سه بعدی شده با فیلامنت pla می تواند با کاغذ سمباده داده شود و قابل رنگ آمیزی با رنگ های اکریلیک است.
بیشتر بخوانید
پرینت سه بعدی با فیلامنت HIPS

به صورت کلی فیلامنت pla برای کارهای فانتزی بیش تر مناسب است

زیراکه نیاز به تحمل حرارت،بار و یا مقاومت را ندارند. برای قطعاتی که قرار است کار مکانیکی انجام دهند چاپ سه بعدی با فیلامنت abs مناسب تر است. که در مقالات بعد به ویژگی ها،کاربردها و نکات چاپ سه بعدی با این فیلامنت خواهیم پرداخت.انجام خدمات پرینت سه بعدی اصفهان و مشاوره جهت شروع کار و چاپ سه بعدی را با ماهان تری دی در میان بگذارید و کار خود را وسعت دهید.

امتیاز ما

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *