مقالات

فیلامنت ایسان

فیلامنت ایسان تمام چیزی که لازم است بدانید

ایسان یکی از بزرگترین شرکت­ های فیلامنت در جهان است.در ادامه مقاله اطلاعات جامعی درباره ویژگی های فیلامنت ایسان خواهید دانست.

شرکت فیلامنت ایسان

احتمالا تابحال با قیمت­ های منطقی و فیلامنت با کیفیت بالا، درباره ایسان شنیده ­اید. آنها برای خط تولید فیلامنت ­های خودشان و فیلامنت ­هایی که برای شرکت­ های دیگر ساخته ­اند، مشهور هستند.

ایسان در سال 2002 تاسیس شد و در ابتدا عمدتا بر تحقیق و توسعه پلیمرهای زیست­ تخریب­ پذیر مانند PLA و PCL متمرکز بود. از سال 2007 بود که آنها به کاربرد این مواد در فضای پرینت سه­ بعدی نگاه کردند. این روزها یکی از گسترده ­ترین فهرست­ ها را در صنعت در محدوده PLA تا PEEK با تعدادی زیادی در بین آنها دارند.

چیزی که ایسان را برجسته می­کند، کیفیت فیلامنت آنها در یک قیمت ارزان است. با قرار داشتن پایگاه اصلی در شنزن چین که بخش بزرگی از این شرکت است به همین دلیل مواد اولیه را به راحتی می­توانند تامین کنند و این یک وجه دیگر توانایی تحقیق و توسعه آنهاست. ایسان مشارکت­ هایی با آزمایشگاه­ های کلیدی متصل به دانشگاه­ های پکن و ووهان دارد که از توانایی ایسان در ساخت مواد برای فیلامنت بهتر حمایت می­کند.

با اینکه آنها فیلامنتی با نوسان­ های بالا مثل +/-0.02 mm مانند فیبرلوژی یا پروسا تولید نمی­کنند،فیلامنت ایسان همچنان از استاندارد صنعت +/-0.05 mm پیروی می­کند. این نوسان برای استفاده شما کار خواهد کرد مگر اینکه در ارتفاع لایه کمتر از 0.05 میلی متر پرینت می­کنید.

فیلامنت ایسان

فیلامنت ایسان ,قیمت مناسب در کنار کیفیت مرغوب

با در نظر گرفتن برچسب قیمت، تعداد زیادی از مردم فکر می­کنند که فیلامنت ایسان پرخطر یا با کیفیت ضعیف است اما اینگونه نیست. درحقیقت ایسان یکی از برندهای تجاری کمی است که وقتی مردم درباره فیلامنت مقرون به صرفه سوال می­کنند، توصیه می­شود چون که کیفیت آن فدای برچسب قیمت نشده است. تعداد خیلی کمی نقد منفی درباره فیلامنت ­های آنان در تبادل نظرها پیدا می­کنید چون که آنها به عنوان یکی از بهترین­ ها در مرغوبیت در نظر گرفته می­شوند.

هنگام پرینت با فیلامنت ایسان، خواهید دید که کمی بالاتر از انتظار شما عمل می­کند که عالی است. آنها اعتبار را بالا بردند نه برای برندهای با ارزش بلکه برای آنهایی که در قیمت پایین رقابت می­کنند. حدود 5 تا 10 سال پیش نمی ­توانستید فیلامنت خوب و ارزان بخرید. پایین­ تر رفتن از 40 یا 50 دلار برای یک رول یک کار ریسکی بود. از وقتی که ایسان به بازار آمد، می­توانید یک فیلامنت با کیفیت خوب را حدود 20 دلار برای هر رول بخرید.

در ذهن خود داشته باشید که فیلامنت ایسان کجا درحال رقابت است، حال بیاید بررسی کنیم آنها چه چیزی برای عرضه دارند.(میتوانید نحوه تولید فیلامنت و نگهداری فیلامنت را نیز در ماهان تری دی مطالعه کنید)

گروه: عرضه­ های استاندارد

فیلامنت های اصلی در جهان پرینت سه ­بعدی، فیلامنت های استاندارد PLA، ABS، PETG، TPU و نایلون است. این مواد توسط بیشتر سازندگان ارائه می­شوند و به عنوان فیلامنت ­هایی که ابتدا باید در آنها استاد شوید، درنظر گرفته می­شوند.

فیلامنت PLA+ ایسان

فیلامنت PLA پلاس درحال کسب کششی بیشتر از فیلامنت PLA معمولی است چون که 10 برابر مستحکم ­تر از PLA معمولی است، پرینت­ های هموارتری تولید می­کند و مخصوصا برای اهداف حساس، مناسب است.

فیلامنت PLA+ (فیلامنت PLA پلاس) ایسان به علت قیمت، عملکرد و گستره بزرگ رنگ­ های آن، محبوب­ ترین ماده آنهاست. این ماده از دانه ذرت ساخته شده است درنتیجه غیرسمی، دوستدار محیط زیست و تحت شرایط مناسب زیست­ تخریب­ پذیر است. شرکت ایسان این ماده را در 20 رنگ براق عرضه می­کند.

بیشتر بخوانید
فیلامنت شب نما چیست؟آن چیزی که باید در مورد فیلامنت درخشان (تابان) بدانید

نظر کلی درباره فیلامنت PLA+ ایسان این است که انتخابی عالی برای فیلامنت با برخی خواص مکانیکی مطلوب است. همچنین مثل PLA معمولی، به آسانی پرینت می­شود. کاربر یوتیوب با شناسه think making که فیلامنت PLA+ را آزمایش و بررسی کرد، نظر انجمن را تکرار کرد که این فیلامنت، یک ماده با پرینت آسان و استحکام بالاست.

  • رنگ­ها: 20 رنگ شامل سه درجه مختلف سفید، قرمز به شکل ماشین آتش نشانی، سبز کاجی در بین آنها
  • تنظیمات پرینت توصیه ­شده با فیلامنت ایسان: دمای نازل 205-225 oC، بستر حرارت­ دیده اختیاری 60-80 oC
  • اندازه ­ها: 75 mm، 2.85 mm؛ 1 kg، 3 kg
  • قیمت: 23-51$/kg بسته به فروشنده و رنگ

انواع فیلامنت ایسان

  • فیلامنت PLA

    شرکت ایسان فیلامنت PLA استاندار را عرضه می­کند اما تعدادی نقد به علت مشکلاتی در کیفیت مثل قرقره­ ای شدن دریافت شده است.

  • فیلامنت PLA شفاف

    هر دو PLA و PLA+ تنها رنگ­هایی دارند که مات است. با ظاهری مشابه شیشه رنگی، PLA شفاف آنها برای کاربرد شفاف عالی است و خواص یکسانی با PLA استاندارد آنها دارد.

  • فیلامنت ePLA-ST

    ePLA-ST که از جنبه­ های مختلف مشابه فیلامنت PLA+ است، برای مقاومت ضربه بالا و تغییر طول زیاد در شکست طراحی شده است که برای کاربردهای تکرار تنش عالی است.

فیلامنت ABS

کاربرد فیلامنت ایسان

فیلامنت ABS ایسان که برای کاربردهای استحکام بالا و سخت ایده­ آل است، برای ساخت بخش­ های بادوام و پایدار عالی است. به عقیده شرکت،فیلامنت ABS ایسان در برابر حرارت و خراش نیز مقاوم است. همانطور که کاربر یوتیوب think making دریافت، هنگام پرینت سه بعدی ممکن است به دماهایی پایین­تر از دیگر فیلامنت­ های ABS نیاز داشته باشد.

همچنین می­تواند با استفاده از استون،فیلامنت ABS را هموار و صیقلی کنید. به راحتی رنگ نیز می­شود، نه اینکه به اینکار احتیاج داشته باشید چون که ایسان فیلامنت ABS را در رنگ­ های متنوع شامل بنفش پررنگ و سرخ چشم­ نواز عرضه می­کند.

  • رنگ­ ها: 22 رنگ شامل تمیز طبیعی، سه نوع مختلف سبز و تعداد کمی انتخاب­ های روشن
  • تنظیمات توصیه ­شده برای فیلامنت ABS ایسان: دمای نازل 220-260 oC، بستر حرارت­دیده 90-110 oC
  • اندازه ­ها: 75 mm، 2.85 mm؛ 1 kg، 3 kg
  • قیمت: 20-49$/kg بسته به فروشنده و رنگ

انواع فیلامنت ABS ایسان

  • فیلامنت ABS+

    وقتی به ABS فکر می­کنید، معمولا با مشکلات تاب خوردن مخصوصا وقتی اشیا پرینت­ شده گوشه­ های تیز دارند یا در اندازه بزرگ هستند، همراه است. ABS+ با این مشکلات مبارزه می­کند و از ABS استاندارد خیلی آسان­تر و با مزیت اضافی مقاومت به روغن­ ها پرینت می­شود.

  • فیلامنت ABS بی­بو

    انواع بدون بو آنها مزیت بزرگ بوی کمتر حین پرینت را دارد که یکی از شکایت­ ها از ABS است. این ترکیب به علت پرینت آسان­تر و دوستدار محیط زیست بودن بیشتر از ABS استاندارد نیز تحسین شده است.

  • فیلامنت eABS MAX

    eABS MAX مستحکم­ ترین فیلامنت ABS ایسان است و کمتر از دیگر ترکیبات مستعد تاب خوردن است. به علاوه ایسان ادعا می­کند که 90% عملکرد فیزیکی­ اش را در -20 oC حفظ می­کند و ترک نمی­خورد.

فیلامنت PETG (پی ای تی جی)

زمان استفاده از فیلامنت esan

فیلامنت PETG برای اسباب­ بازی، لوازم تحریر، محصولات الکترونیکی و بیشتر، عالی است. PETG ایسان آب جذب نمی­کند، یک عنصر در بیشتر محصولات لوازم آرایشی، که آن را برای ظرف­ های لوازم آرایشی عالی می­سازد.

برخی از مصرف­ کنندگان در ردیت از این فیلامنت تعریف کرده ­اند اما ممکن است مجبور شوید تنظیمات انقباض و سرعت پرینت را تطبیق دهید. دیگران مشکلاتی با ایجاد حباب فیلامنت گزارش کرده ­اند بنابراین مراقب دمای هات اند باشید.

  • رنگ­ ها: 20 رنگ شامل طبیعی، چند گزینه خاکستری همراه با رنگ­ های اولیه و ثانویه
  • تنظیمات توصیه ­شده برای پرینت فیلامنت PETG ایسان: انتهای داغ 230-250 oC، بستر حرارت­دیده اختیاری 60-80 oC
  • اندازه­ ها: 75 mm، 2.85 mm؛ 1 kg، 3 kg
  • قیمت : 20-38$/kg بسته به فروشنده و رنگ

فیلامنت eTPU-95A

فیلامنت e sun

eTPU-95A ایسان برای کاربردهایی که نیاز به ماده لاستیکی سخت دارید عالی است. با سختی شور(SHORE (HARDNESS 95A، تقریبا سختی مشابهی با چرخ در سبدهای خرید دارد.

eTPU-95 همراه با دیگر فیلامنت­ های منعطف ایسان، به شکلی منطقی پایدار است و نسبتا پرینت آسانی دارد. باید گفته شود که مانند نینجافلکس نیست که در نقد کاربران ردیت و آمازون، رفتاری مثل نودل بیش از حد پخته­ شده داشته باشد.

  • رنگ­ ها: 11 رنگ شامل چندین گزینه شفاف
  • تنظیمات توصیه ­شده پرینت فیلامنت FLEXIBLE ایسان: انتهای داغ 210-240 oC، بستر حرارت­دیده 0 oC
  • اندازه­ها : 75 mm ؛ 1 kg، 3 kg
  • قیمت : 36-45$/kg بسته به فروشنده و رنگ

انواع فیلامنت eTPU-95A

  • eLastic (TPE-85A): مشابه کف کفش، این فیلامنت وقتی در شکل­ های نازک پرینت می­شود خیلی انعطاف­ پذیر و الاستیک است.
  • eFlex (TPU-87A): این خیلی مشابه TPE-85A است اگرچه اندکی سخت­ تر است و ترکیب مواد مختلفی دارد.

فیلامنت ePA (nylon)

فیلامنت ePA

نایلون یکی از فیلامنت­ های همه فن حریف است. بادوام، انعطاف­ پذیر و مقاوم در برابر حرارت است. اگرچه عیب اصلی آن پرینت سه بعدی سخت آن است. معمولا به یک محوطه نیاز دارید. علاوه بر آن فیلامنت نایلون آب را خیلی آسان جذب می­کند. بنابراین باید در یک محیط خشک نگهداری شود.

ePA ایسان مشابه PETG آنها، شبیه دیگر برندها عمل می­کند. نایلون از ABS در پرینت سخت ­تر است. به تاب خوردن علاقه دارد و مخصوصا نایلون ایسان در پرینت گوشه­ های تیز سختی دارد.

بهترین انتخاب استفاده از یک حاشیه یا “گوش­های موش/گربه” اطراف بخش برای فرو کردن لبه­ های تیز است. عاقلانه است که تنظیمات حاشیه را تطبیق دهید تا چند میلی­متر خارج از لبه بخش گسترش یابد و حذف آن را آسان­تر کند.

  • رنگ: طبیعی
  • تنظیمات توصیه­شده پرینت با فیلامنت نایلون ایسان: دمای نازل 230-260 oC، بستر حرارت­دیده 80-90 oC
  • اندازه­ها:75 mm ، 2.85 mm؛ 1 kg
  • قیمت: 40-52$/kg بسته به فروشنده

گروه: اختصاصی

وقتی یک ظاهر مشخص برای پرینت­ هایتان می­خواهید، فیلامنت­ های اختصاصی را باید درنظر بگیرید. برخی از فیلامنت­ های اختصاصی، کامپوزیت هستند یعنی مواد دیگر به ماده پایه اضافه شده­ اند. برای مثال فیلامنت چوب شامل قطعات کوچک چوب برای اهداف بافت و رنگ است.

فیلامنت­ های این بخش بیشتر بر ظاهر تمرکز دارند. در گروه مهندسی فیلامنت­ ها به فیلامنت­ های ایسان که برای کارکرد و اهداف خاص طراحی­ شده­ اند، نگاه می­کنیم.

فیلامنت eSILK-PLA

فیلامنت eSILK-PLA

eSILK-PLA ایسان یک فیلامنت با پرینت آسان است که برای قطعات هنری ایده­ آل است. به دلیل اینکه فیلامنت یک درخشندگی زیبایی دارد، برای هر هدف چشم­ نوازی عالی است.

طبق گفته شرکت، این ماده 100% زیست­ تخریب ­پذیر و غیرسمی است. برخی فروشندگان اینترنتی ادعا می­کنند که FDA ایمنی غدایی آن را تایید کرده است. با اینحال ایسان این چنین ادعایی ندارد و هیچ گواهی در کاتالوگ آنها دیده نمی­شود.

هنگام پرینت، مطمئن شوید اجازه اتلاف وقت به فیلامنت درون هات اند ندهید چون که اگر طولانی مدت رها شود، می­تواند از افزودنی­ ها جدا شود. هات اند را قبل از شروع هر پرینتی پاکسازی کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. درغیر این صورت پرینت شما خراب می­شود.

  • رنگ­ها: 15 رنگ شامل گزینه رنگین­کمانی
  • تنظیمات توصیه ­شده: انتهای داغ 190-220 oC، بستر حرارت­دیده انتخابی 60-80 oC
  • اندازه­ ها: 75 mm، 2.85 mm؛ 1 kg، 3 kg
  • قیمت: 25-36$/kg بسته به فروشنده و رنگ

 فیلامنت eMarble

 فیلامنت eMarble

فیلامنت eMarble ایسان یک ماده برپایه PLA است که برخی از مشخصات ذرات سیاه یا خاکستری به آن افزوده شده تا ظاهری شبیه مرمر داشته باشد. در قرقره آنقدر تاثیرگذار نیست اما در بخش­ های پرینت­ شده واقعا موثر است.

خوشبختانه ذرات در فیلامنت مرمر ایسان به اندازه کافی بزرگ نیستند تا در پرینت با یک نازل 0.4-mm ایجاد مشکل کند. این یک مشکل مرسوم در برخی فیلامنت­ های کامپوزیتی مثل چوب است.

  • رنگ: طبیعی
  • تنظیمات توصیه­ شده: انتهای داغ 190-220 oC، بستر حرارت­ دیده انتخابی 60-80 oC
  • اندازه­ ها: 75 mm ؛ 1 kg، 3 kg
  • قیمت: 36-55$/kg بسته به فروشنده

فیلامنت چوب

فیلامنت چوب

اگر نمی­خواهید قطعات شما شبیه پلاستیک باشد، فیلامنت چوب ایسان یک انتخاب عالی است. این یک PLA معمولی با قطعات چوب ترکیب­شده در فیلامنت است که به آن ظاهر و بافت چوب را می­دهد. همچنین می­توانید مثل چوب واقعی آن را لکه ­دار کنید.

اگر لبه پرینت را با یک تیغه X-Acto خراش دهید، فیبر­های چوب روی سطح قرار می­گیرند و ظاهر و بافتی با شباهت بیشتر به چوب حاصل می­شود.

از آنجایی که این فیلامنت ذرات چوب در خودش دارد، یک نازل 0.6-mm توصیه می­شود چون که ذرات چوب اضافه­ شده به فیلامنت می­تواند باعث ایجاد مانع در نازل­ های کوچکتر شود.

  • رنگ: طبیعی
  • تنظیمات توصیه­ شده: انتهای داغ 190-210 oC، بستر حرارت­دیده انتخابی 60-80 oC
  • اندازه ­ها: 75 mm ؛ 0.5 kg
  • قیمت: 50-60$/kg بسته به فروشنده

گروه: مهندسی

وقتی فیلامنت ­هایی مثل PLA، ABS، PETG یا نایلون به اندازه کافی مستحکم نیستند، باید مهندسی کردن یک فیلامنت را درنظر بگیرید. اینها موادی هستند که برای عملکرد خوب در شرایط معین مثل دماهای بالا، در معرض مواد شیمیایی یا ضربه متناوب، طراحی شده­ اند.

(نایلون فیبر کربن) ePAHT-CF

(نایلون فیبر کربن) ePAHT-CF

اگر از نایلون استفاده می­کنید و می­بینید کمی بیش از حد انعطاف­ پذیر است یا به اندازه کافی مستحکم نیست،فیلامنت ePAHT-CF ایسان ممکن است چیزی باشد که دنبال آن هستید. این فیلامنت یک کامپوزیت است که فیبر کربن را با ماده برپایه نایلون ترکیب می­کند و قطعات مستحکم­ تر و سفت­ تر ایجاد می­کند.

ایسان تعدادی از ویژگی­ های عالی عملکردی برای این فیلامنت شامل مقاومت در برابر مواد شیمیایی و دماهای بالا گزارش می­کند.

  • رنگ: سیاه
  • تنظیمات توصیه ­شده: انتهای داغ 260-300 oC، بستر حرارت­دیده انتخابی 45-60 oC با کمک چسبندگی
  • اندازه ­ها: 75 mm ؛ 0.75 kg، 1 kg
  • قیمت: ~68$/kg بسته به فروشنده

فیلامنت ePC

فیلامنت ePC

پلی­کربنات یا PC برای قطعات ساختاری عالی است. این ماده همراه با خواص مقاومتی آن در برابر آتش، یک ماده چندکاره است و برای پرینت خوب به دماهای بالا نیاز دارد.

فیلامنت ePC ایسان دمای پرینت کمتری (235-260 oC) از دیگر برندهایی که PC عرضه می­کنند دارد.

دمای پرینت پایین­تر ePC می­تواند نشانگر این باشد که PC خالص نیست. پلی­کربنات رقیق ­شده با دیگر پلیمرها کاری است که سازندگان برای پرینت آسان­تر و ارزان­تر شدن فیلامنت کرده­ اند.

  • رنگ­ها: طبیعی، سیاه
  • تنظیمات توصیه­ شده: انتهای داغ 235-260 oC، بستر حرارت­ دیده انتخابی 80-110 oC
  • اندازه ­ها: 75 mm؛ 0. 5 kg، 1 kg
  • قیمت: ~29/0.5$/kg، ~41/1$/kg

فیلامنت ePEEK

فیلامنت ePEEK

ePEEK مخصوصا برای تحمل دماهای بالا و در معرض مواد شیمایی طراحی شده است. می­تواند دماهایی تا حدود 200 oC را تحمل کند. واضح است که نمی­توانید ePEEK را با یک پرینتر سه­ بعدی قدیمی پرینت کنید. به یک پرینتر که به شکل مخصوص برای پرینت ePEEK طراحی­شده نیاز دارید.

  • رنگ: طبیعی
  • تنظیمات توصیه­ شده: انتهای داغ 380-410 oC، بستر حرارت­ دیده انتخابی 90-150 oC (محصورسازی حرارت مورد نیاز است)
  • اندازه­ ها: 75 mm؛ 0.25 kg
  • قیمت: 171/0.25$/kg از DiY Electronics، ~175/0.25$/kg از Solarbotics، ~191/0.25$/kg از Cubic Technology

 

امتیاز ما

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *