مقالات

فیلامنت pva

پرینت سه بعدی با فیلامنت PVA

معرفی فیلامنت پرینتر سه بعدی PVA

PVA مخفف عبارت پلی وینیل الکل و یک پلیمر نرم و زیست تخریب پذیر است که بسیار حساس به رطوبت بوده و در معرض آب حل می شود.
فیلامنت PVA یک ماده کمکی برای پرینت سه بعدی ساپورت است و از این فیلامنت به تنهایی برای پرینت سه بعدی استفاده نمی شود.همان طور که می دانید در پرینت سه بعدی قطعات،قسمت هایی از قطعه که آویزان(overhang) بوده و در واقع سطح زیرین آن ها خالی است برای چاپ سه بعدی نیاز به لایه کمکی یا ساپورت دارند که این ساپورت باید در انتها از قطعه اصلی جدا شود.جدا کردن ساپورت از قطعه پرینت سه بعدی شده گاهی اوقات و در بعضی قطعات خاص مشکل و چالش برانگیز است.
فیلامنت  PVA هنگام پرینت سه بعدی قطعات و اشکال بسیار پیچیده یا آن هایی که دارای حفره های محصور شده هستند که پس از پرینت سه بعدی امکان جدا کردن ساپورت از آن ها وجود ندارد،بسیار کار آمد است.به این ترتیب که پس از پرینت سه بعدی نهایی قطعه با قرار دادن آن در آب فیلامنت PVA حل شده و تنها قطعه نهایی باقی می ماند.

بیشتر بخوانید
تفاوت فیلامنت ABS و فیلامنت PETG در پرینت سه بعدی

فیلامنت پی وی ای pva
با توجه به این که فیلامنت PVA،متریال کمکی برای ایجاد قطعه سه بعدی است و قطعه اصلی با فیلامنت دیگری پرینت می شود،از این فیلامنت در پرینترهایی که دو اکسترودر دارند استفاده می شود.یک اکسترودر برای چاپ خود قطعه و دیگری برای ساپورت.
در کنار فیلامنت PVA معمولا از فیلامنت PLA برای پرینت سه بعدی قطعه اصلی استفاده می شود.
چون PVA  بسیار به آب واکنش نشان می دهد ذخیره سازی آن در محل و یا مخزن بدون رطوبت اجباری است،چون در صورت جذب رطوبت هوا در حین چاپ احتمال تشکیل حباب و ترک وجود خواهد داشت که کیفیت قطعه را خراب می کند.
مزایا و معایب فیلامنت PVA به طور خلاصه:

بیشتر بخوانید
معرفی فیلامنت پرینتر سه بعدی PC (پلی­کربنات)-فیلامنت PC چیست؟

مزایای فیلامنت pva:

1-قابلیت حل شدن بسیار بالا در آب

2-ماده حمایتی عالی

3-به هیچ گونه حلال یا سخت افزار اضافی نیاز ندارد

معایب فیلامنت pva:

1-حساسیت بسیار بالا به رطوبت که و شرایط نگهداری خاص

2-کنترل سخت، حساس به رطوبت

فیلامنت pva چیستفیلامنت PVA چیست؟

پلی ­وینیل الکل (PVA) به کار رفته در فیلامنت پرینتر سه بعدی قابل حل در آب است و دقیقا کاربردهای تجاری از آن سود می­برند. استفاده­ های محبوب شامل پوسته بسته ­بندی پاک ­کننده ظرف ­شویی یا کیسه پر از طعمه ماهیگیری است. (کیسه را درون آب بیندازید و ببینید حل می­شود و طعمه آزاد می­شود.)

اطلاعات بیشتر درباره فیلامنت پرینتر سه بعدی پی وی ای (PVA)

اصول پرینت سه­ بعدی باعث می­شود تا PVA یک ماده حمایتی عالی هنگام جفت شدن با دیگر فیلامنت­ های پرینت سه ­بعدی در یک پرینتر سه ­بعدی دارای دو اکسترودر شود. مزیت استفاده از PVA نسبت به HIPS حمایت از دیگر مواد به جز فقط فیلامنت ABS است.

بیشتر بخوانید
پرینت سه بعدی با فیلامنت پلی پروپیلن(PP)

PVA یک ماده حمایتی عالی هنگام جفت شدن با دیگر فیلامنت­ های پرینت سه ­بعدی نکته این است که این فیلامنت پرینت سه ­بعدی کمی سخت ­تر قابل کنترل است. باید هنگام ذخیره کردن آن احتیاط کرد زیرا رطوبت هوا می­تواند فیلامنت را قبل از پرینت تخریب کند. جعبه­  های خشک و کیسه­ های سیلیکا برای نگهداری قرقره PVA قابل استفاده در مدت طولانی ضروری است.از ویژگی های دیگر فیلامنت PVA سرعت تجزیه آن با آب است بطوریکه پس از تماس با آب بسرعت در آن حل میشود.از دیگر خواص این فیلامنت میتوان به زیست سازگاری آن اشاره کرد.

 

چه زمانی باید از فیلامنت پرینتر سه­ بعدی PVA استفاده کنم؟

فیلامنت PVA یک انتخاب عالی برای ماده حمایتی در پرینت­ های پیچیده با آویز است.

امتیاز ما

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *