مقالات

تفاوت فیلامنت ABS و فیلامنت PETG

تفاوت فیلامنت ABS و فیلامنت PETG در پرینت سه بعدی

  • فیلامنت ABS یکی از منابع اصلی صنعت پرینت سه بعدی بوده است. ABS بسیار با دوام ، مقاوم به حرارت ، مقرون به صرفه و به آسانی در دسترس است. با این حال،فیلامنت جدیدتری ساخته شده است که از لحاظ استحکام و پایداری حرارتی، رقیب سرسختی برای آن می‌باشد. این فیلامنت جدید، PETG نام داشته، و امروزه به عنوان یکی از محبوب ترین فیلامنت ها در کنار ABS و PLA، مورد استفاده قرار گرفته است.
  • چگونه ABS و PETG با یکدیگر مقایسه می‌شوند؟ آیا دلیلی برای انتخاب یکی از آنها نسبت به دیگری وجود دارد؟ برای این منظور، مقایسه‌ی دقیقی در زیر صورت گرفته است.

فیلامنت ABS فیلامنت ABS چیست؟

مخفف استو نیتریل بوتادین استایرن ، یک ترپلیمر متشکل از سه مونومر مختلف است. هر یک از این سه مونومر – استو نیتریل، بوتادین و استایرن- یک عنصر بسیار مهم را تشکیل می‌دهند که در نتیجه خواص فیزیکی و شیمیایی ABS را تعیین می‌کند. این سه مونومر می‌توانند در نسبت‌های مختلفی با یکدیگر مخلوط شوند که می‌تواند کنترل خواص را در دست بگیرد و یکی از خواص را برجسته تر کند. با داشتن ترکیب منحصر به فردی از پایداری حرارتی، دوام و ظاهری پرداخت شده و صیقلی، ABS به سرعت به یکی از پر استفاده ترین مواد سازنده‌ی فیلامنت ها در چاپ سه بعدی تبدیل شده است.

همچنین، همه کاره بودن ABS، آن را به یکی از پلیمرهای ارزشمند مهندسی تبدیل کرده است. پلیمرهای کامپوزیتی که در آنها از ABS به عنوان جزء اصلی استفاده شده است، در طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی و تجارتی مورد استفاده قار می‌گیرند. در ابتدا ABS به عنوان جایگزینی کارآمد به جای لاستیک کار خود را شروع کرده و اکنون یکی از پرفروش ترین ترمو پلاستیک‌های مهندسی است.

 

مزایای ABS

مزایای ABS

. مقاومت حرارتی به دمای بالاتر
ABS، در محدوده دمایی 220 تا 250 درجه سانتی گراد چاپ شده که به راحتی یکی از بیشترین محدوده درجه حرارت‌های مورد نیاز برای پرینت بعدی است. با این که استفاده از فیلامنت ABS، فر‌ایند چاپ کردن را انرژی بر می‌کند (و در حین فرایند چاپ، چالش‌های به وجود می‌آید)، اما ABS باعث می‌شود که محصول نهایی به طور چشمگیری در برابر حرارت پایدار باشد. این ویژگی‌ها باعث شده‌اند که ABS برای مواردی که مرتبا در معرض دمای بالا قرار می‌گیرند، مانند داشبورد و صندلی‌های ماشین، لوله‌ها و اتصالات برای مایعات (سیالات) داغ، یک ماده‌ی ایده آل باشد.

. ارزان تر

از نظر هزینه‌های تولید، ABS آنچنان ارزان تر از PETG نیست. اگر چه، ABS بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و در دسترس تر است. به دلیل وفور محصولات مشابه، به راحتی می‌توانید قرقره‌های ارزان قیمت فیلامنت ABS را پیدا کنید.

. گزینه‌های بهتر پس از تولید

سازگاری قطعه پرینت سه بعدی با فیلامنت ABS با استون به عنوان یک حلال، یکی از مشخصات منحصر به فرد آن است. با حل کردن ABS در استون، نه تنها می‌توان چسب ABS ساخت، بلکه می‌توان از استون برای هموار کردن (صاف کردن) محصولات پرینت سه بعدی شده با فیلامنت ABS نیز استفاده کرد. در روشی به نام حمام بخار استون، با قرار دادن قطعات در معرض بخار استون، که به راحتی در دمای اتاق بخار می‌شود، می‌توان همواره قطعات چاپ شده با ABS را صاف و پرداخت کرد. در مقایسه با دیگر روش‌ها پرداخت کردن، استفاده از حمام بخار استون نیازمند تلاش کمتر است اما نتایج استثنایی به بار می‌آورد.

. رطوبت گیری کمتر

تمام فیلامنت های پرینت سه بعدی جاذب رطوبت هستند، به این معنی که به راحتی رطوبت را از هوا می‌گیرند. بین فیلامنت های مختلف، برخی بیشتر از بقیه رطوبت گیر هستند. با مقایسه‌ی فیلامنت ABSب با فیلامنت PETG کمی کمتر رطوبت را به خود جذب می‌کند که حمل و نقل و انبار کردن آن را آسان تر می‌کند.

معایب ABS

. کار کردن با آن دشوار است
ماهیت دمای بالای ABS، کار کردن با آن را به یکی از دشوار ترین و سخت ترین‌ها تبدیل می‌کند. نه تنها شما مجبور هستید تا با چالش‌های معمول چاپ در دمای بالا (مانند ترک خوردن و جمع شدن قطعه) کنار بیایید، بلکه این واقعیت نیز وجود دارد که ABS چسبندگی لایه‌ای ضعیفی دارد و با خنک شدن به مقدار زیادی کوچک می شود.به همین دلیل، فیلامنت ABS دقیقا فیلامنتی نیست که برای مبتدی‌ها مناسب باشد. در پایان، نتایج ارزش تلاش را دارد، اما همچنان تلاش‌های زیادی مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید
پرینت سه بعدی کفش آدیداس

. در دمای خیلی بالا چاپ می‌کند
ویژگی دمای بالای فیلامنت ABS ممکن است برای محصول نهایی مطلوب باشد، اما این امر همچنین به این معناست که در حین مراحل چاپ از انرژی زیادی باید استفاده کنید. مسلم است که فیلامنت PETG فقط در دماهای کمی پایین تر چاپ می‌کند، اما این تفاوت باعث می‌شود ساعت‌ها به زمان چاپ کردن اضافه شود و از این رو هزینه‌ی برق آن بسیار افزایش می‌یابد.

. بخارهای مضر تولید می‌کند
تولید مقدار زیادی گاز استایرن در حین پرینت سه بعدی یکی دیگر از معایب واضح و بارز کار کردن با ABS است. نه تنها این گاز مضر و آزار دهنده است، بلکه یکی از مواد سرطان زا نیز هست. بنابراین شما هرگز نباید در فضای بسته با ABS فرایند چاپ کردن را انجام دهید. حتی اگر در فضای بسته نباشید، در اتاقی که دستگاه پرینتر سه بعدی با فیلامنت ABS کار می‌کند، نباید حضور داشته باشید.
پرینت سه بعدی ماهان اصفهان،ارائه دهنده کلیه خدمات پرینت سه بعدی در اصفهان با انواع فیلامنت ها می باشد.
در مورد اطلاعات بیشتر در مورد فیلامنت ABS این مقاله را بخوانید:فیلامنت ABS

فیلامنت PETG فیلامنت PETG

از آنجایی که پلی اتیلن ترفتالات (PET) پر استفاده ترین پلاستیک در جهان به خصوص در کالاهای مصرفی است، قطعا برای همه شناخته شده است. PETG گونه‌ای که از افزودن گلیکول به دست آمده است. افزودن یک گروه گلیکول به ساختار شیمیایی استاندارد PET، تا حدودی آن را انعطاف پذیر تر کرده،از سفتی آن کاسته، آن را از نظر شیمیایی پایدار تر کرده و در برابر حرارت پایدار تر می‌سازد. PETG خواص نوری را نیز بهبود می‌بخشد و نسبت به PET کمی شفاف تر است و برای برچسب زدن مناسب تر خواهد بود.PETG با پایداری عالی‌ای که در شرایط سخت دارد، اغلب به عنوان ماده‌ی مورد استفاده برای تابلوهای تبلیغاتی در فضای باز، قوطی‌ها و ظروف غذا، قطعات مصنوعی و تجهیزات پزشکی که نیاز به اتوکلاو دارند استفاده می‌شود.

در مورد فیلامنت تمیز کننده هم در مقالات ما بیشتر بدانید.

مزایای PETG مزایای PETG

. خواص ضربه‌ی بهتر
PETG انعطاف پذیری و شکل پذیری بیشتری نسبت به PET و ABS و حتی فیلامنت PLA دارد. بنابراین PETG قادر است در اثر ضربه تغییر شکلی خیلی جزئی بدهد که آن را در برابر نیروی ناگهانی یا مداوم، مقاوم تر می‌سازد. این ویژگی یکی از خواص منحصر به فرد PETG است و این خاصیتی است که PETG به آن معروف است.

. چندان تمایل به پیچ و تاب خوردن ندارد
گرچه هر دو PETG و ABS فیلامنت های با خاصیت دما بالا هستند، اما سهولت استفاده از آنها بسیار با هم متفاوت است. فواید PETG دو تا هستند: نه تنها پس از خنک شدن مقدار کوچک شدن آن بسیار کم است، بلکه چسبندگی لایه‌ای خوبی نیز دارد. در این حالت، در حین کار با PETG پیچ خوردن بسیار کاهش می‌یابد، گرچه همچنان به یک بستر چاپ گرم نیاز است. پرینت سه بعدی با فیلامنت PETG معمولا به محفظه‌ی بسته برای چاپ احتیاج ندارد.ممکن است دوام فیلامنت PETG نسبت به ABS کمتر باشد اما چسبندگی لایه به لایه‌ی خوب آن، این اشکال را به نحوی جبران می‌کند. استحکام قطعات چاپ شده با PETG یکنواخت تر است (در همه جای آن یکسان است)، بنابراین بارهایی که در جهت عمود به لایه‌ها وارد می‌شوند را بهتر کنترل می‌کند. در واقع، فیلامنت PETG آنقدر خوب به بستر چاپ می‌چسبد که توصیه می‌شود از یک چسب کمکی مانند چسب نواری یا چسب ماتیکی که به راحتی کنده می‌شود استفاده شود.

. در حین پرینت، بوی نامطبوع تولید نمی‌کند
یکی از دلایل اصلی که بسیاری از متخصصان چاپ سه بعدی شروع به استفاده از فیلامنت PETG به جای فیلامنت ABS کرده‌اند، این است که PETG بدون انتشار بوی نامطبوع یا گازهای سمی چاپ می‌کند. در این حالت ایمنی و بهداشت به طرز چشمگیری ارتقا پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید
پرینت سه بعدی با فیلامنت PVA

اگرچه فیلامنت PETG بوی نامطبوع تولید نمی‌کند، باز هم توصیه می‌شود که از یک دستگاه تهویه در محیط کار استفاده کنید. در حین فرایند چاپ سه بعدی، به طور طبیعی ذرات ریز پلاستیک‌ها در هوا پخش می‌شوند که می‌توانند وارد ریه‌های شما شوند. پس تا زمانی که در نزدیکی یک دستگاه چاپگر سه بعدی در حال کار هستید، علاوه بر گردش مناسب هوا، بهتر است از ماسک به عنوان محافظ تنفسی استفاده کنید.

. مقاومت شیمیایی بهتر
PET استاندارد، تقریبا پلاستیکی است که از لحاظ شیمیایی پایدار است، اما در اثر افزودن زنجیره‌ی گلیکول، PETG در برابر طیف وسعی از اسیدها، بازها و حلال‌ها غیر قابل نفوذ می‌شود. قطعات مصنوعی که مداوم در تماس با عوامل زیستی هستند، از این سطح پایداری بهره مند می‌شوند. با این حال، این امر یک شمشیر دو لبه در مورد پرینت سه بعدی است – در حالی که محصولات نهایی PETG بدون شک دوام و طول عمر زیادی دارند، اما همین ویژگی باعث می‌شود که PETG، به سختی پرداخت (فرایندهایی مانند صاف و صیقلی کردن) شود.

. می‌توان از آن برای چاپ سه بعدی قطعات شفاف استفاده کرد
PETG به عنوان یکی از بهترین فیلامنت ها برای چاپ قطعات شفاف مورد استفاده است و این امکان را می‌دهد که حتی با کمترین مقدار پرداخت، تا حد ممکن نور از قطعه عبور کند. این امر به این علت است که PETG ذاتا یک پلاستیک شفاف است و فقط از طریق افزودنی‌های رنگی، رنگ می‌گیرد.

این حالت در مورد ABS کاملا برعکس است. ABS یک پلاستیک شفاف نیست و باید آن را پرداخت کرد تا مقداری شفاف شود. حتی با افزودن مواد شیمیایی و فرایند پرداخت توسط حمام بخار استون، بهترین نتیجه‌ای که به دست می‌آید یک قطعه‌ی نیمه شفاف است. برای چاپ سه بعدی قطعات شفاف، حتی PLA و پلی کربنات از ABS بهتر هستند.

معایب PETG

. سختی کمتر
فیلامنت PETG در مقایسه با ABS، سفتی و شکنندگی آن کمتر است. در حالی که PETG از مزیت مقاومت به ضربه بیشتر برخوردار است، اما این اتفاق باعث می‌شود PETG برای کاربردهایی که به سختی مناسب نیاز دارند، آنچنان مناسب نباشد. از آنجا که PETG تحت فشار تغییر شکل می‌دهد، استفاده از PETG برای ظروف نگهدارنده‌ی اشیای شکستنی،محافظت کافی ایجاد نمی‌کند.

. پرداخت کردن آن دشوار است
فیلامنت ABS را می‌توان با استفاده از حمام بخار استون ظرف چند دقیقه پرداخت کرد. از طرف دیگر PETG این قابلیت را ندارد. برخی حلال‌ها هستند که می‌توانند PETG را حل کنند اما این حلال‌ها بسیار خطرناک هستند و تقریبا دستیابی به آنها غیر ممکن است.

اگر قصد دارید یک قطعه‌ی PETG صاف داشته باشید، بهترین گزینه سنباده زدن و پولیش کردن است. حتی در این حالت، ماهیت چکش خوار بودن PETG، پرداخت کردن آن را با استفاده از روش‌های مکانیکی دشوار می‌سازد. عملیات حرارتی یکی از گزینه‌ها است اما اگر تا به حال از تفنگ حرارتی استفاده نکرده‌اید، در این حالت توصیه می‌شود.

. گران است
رول استاندارد 1 کیلوگرمی فیلامنت PETG مقدار 25 دلار برای شما هزینه در بر خواهد داشت. فیلامنت ABS با وزن مشابه، با تعداد زیادی از گزینه‌های حتی ارزان تر، حداقل 20٪ برای شما ارزان تر خواهد بود. اگر فقط یک یا دو رول در سال نیاز داشته باشید، تفاوت قیمت آنچنان زیاد نیست. با رواج بیشتر استفاده از PETG، انتظار می‌رود که برندهای بیشتری آن را بفروشند و فاصله‌ی قیمت را بیشتر کاهش دهند.

از کدام فیلامنت باید استفاده کنید؟ABS یا PETG؟

ممکن است به نظر برسد که فیلامنت PETG مزایای زیادی نسبت به پرینت سه بعدی با فیلامنت ABS دارد. ما نیز با این نظر موافق هستیم. امروزه دلایل بسیار کمی وجود دارند که چرا باید یک نفر فیلامنت ABS را به جای PETG انتخاب کند. با این حال،طبیعت بشر به طور طبیعی در برابر تغییر مقاومت می‌کند و ABS جایگاه محکمی را در جامعه‌یپرینت سه بعدی پیدا کرده است. همانطور که در زیر خلاصه کرده‌ایم، هر دو فیلامنت هنوز دارای شایستگی هستند:

با ABS چاپ کنید، اگر..

1. به قطعه‌ای با سفتی بیشتر و مقاومت حرارتی نیاز دارید

برخلاف استحکام و پایداری حرارتی PETG، همچنان ABS در این دو دسته، کمی استفاده‌ی بیشتری دارد. برای ظروفی که برای نگهداری مایعات و سیالات در حال جوش هستند، ABS مناسب است و سفتی آن منجر به محافظت بهتر از محتوای داخل آن می‌شود.

بیشتر بخوانید
پرینت سه بعدی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

2. اگر می‌خواهید به آسانی آن را پرداخت و صاف کنید

این را بپذیریم که: پرداخت کردن قطعات چاپ شده با ABS با استفاده از حمام بخار استون، آسان ترین راه ممکن برای ایجاد یک طرح پرینت سه بعدی شده با سطحی صاف است. سریع بوده، مهارت زیادی لازم نداشته و زحمت بسیار کمی می‌طلبد. اگر تا به حال یک چاپ ABS که به نحو احسن انجام شده باشد را دیده باشید، متوجه می‌شوید که چرا بسیاری از علاقه مندان به پرینت سه بعدی و متخصصان، هنوز برای پرینت سه بعدی با فیلامنت ABS استفاده می‌کنند.

3. اگر بودجه بندی مشخصی دارید

کمی اغراق آمیز است اما اگر از ABS به جای PETG استفاده کنید، چند دلاری ذخیره خواهید کرد. در واقع، تفاوت آنقدر هم کم نیست، و ما در حال حاضر فیلامنت های PETG و ABS را می‌بینیم که تقریبا قیمت مشابهی دارند.

با PETG چاپ کنید، اگر…

1. اگر به قطعه‌ای نیاز دارید که بتواند ضربه‌ی بیشتری را تحمل کند

تردی ABS به این معناست که زمانی که در معرض یک ضربه‌ی شدید قرار بگیرد به راحتی خرد شده یا ترک برمی‌دارد. در مورد فیلامنت PETG اینگونه نیست. وقتی PETG ضربه بخورد، می‌تواند تغییر شکل دهد اما اساسا دست نخورده باقی می‌ماند. در این حالت این اتفاق به PETG طول عمر بیشتری می‌بخشد که برای ظروف نوشیدنی‌ها و غذای قابل استفاده مجدد و ابزارهای مورد استفاده در زمینه پزشکی مناسب است. در شرایط مناسب، می‌توان PETG را آنچنان محکم در نظر گرفت که دانشمندان صنایع آن را به عنوان “تقریبا نشکن” می‌شمارند.

2. اگر در حال چاپ یک قطعه برای استفاده در فضای باز هستید

پایداری حرارتی PETG شاید یک درجه پایین تر از فیلامنت ABS باشد، اما PETG با پایداری شیمیایی بسیار بهتر، آن مورد را جبران می‌کند. به همین علت، PETG به عنوان ماده اصلی مورد استفاده برای شرکت‌هایی که می‌خواهند تابلوهای تبلیغاتی در فضای باز نصب کنند، تبدیل شده است. PETG نه تنها می‌تواند در برابر دمای زیاد در یک روز آفتابی مقاومت کند، بلکه با قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماورا بنفش تخریب نمی‌شود.

3. اگر نمی‌خواهید با مشکلات پرینت سه بعدی کردن سر و کله بزنید
 فیلامنت PETG اغلب به عنوان فیلامنتی تعریف می‌شود که ترکیبی از استحکام ABS و سهولت استفاده از PLA را با هم دارد. این تعریف، خلاصه کاملی از این است که چرا بسیاری از متخصصان و علاقه مندان به چاپ سه بعدی، شروع به استفاده بیشتر از PETG کرده‌اند. وقتی صحبت از پیچ خوردن و چسبندگی لایه‌ای به میان می‌آید، بسیار بهتر از پرینت سه بعدی با فیلامنت ABS است و همچنین بوهای تحریک کننده و مضر آزاد نمی‌کند.

نظرات نهایی

پرینت سه بعدی با فیلامنت ABS ممکن است یکی از علل محبوبیت اصلی چاپ سه بعدی باشد، اما کاملا مشخص است که امروزه گزینه‌های بهتری برای آن وجود دارد. علاقه مندان و متخصصین چاپ سه بعدی که به محیط زیست آگاه هستند، به دلیل ماهیت زیست تخریب پذیر PLA، به آن روی می‌آورند، اما کسانی که استحکام بیشتر را مد نظر دارند، ABS را یک جایگزین مناسب به جای PETG می‌دانند.

فیلامنت PETG هنوز به میزان جذابیت ABS نرسیده است، اما به نظر می‌رسد که تنها مسئله زمان است تا افراد بیشتری به پتانسیل آن پی ببرند. از بسیاری جهات، PETG بهتر است، استفاده از آن آسان تر است و می‌تواند برای ساخت قطعات سه بعدی تقریبا شفاف مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه PETG به هیچ عنوان یک فیلامنت کامل نیست، اما این ارزش را دارد که آن را به عنوان ماده‌ی مورد استفاده درفیلامنت های در حال ظهور، در دنیای چاپ سه بعدی دانست.
منبع:https://3dinsider.com/

پرینت سه بعدی اصفهان،ارائه دهنده کلیه خدمات پرینت سه بعدی در اصفهان،چاپ با متریال های مختلف و فروش تجهیزات و فیلامنت با قیمت مناسب و کیفیت عالی

 

امتیاز ما

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *