مقالات

فیلامنت های انعطاف پذیر TPU و TPE

معرفی فیلامنت TPE , TPU, TPC (منعطف)

فیلامنت TPE چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، الاستومرهای ترموپلاستیک  (TPE) ذاتا پلاستیک­هایی با ویژگی­های لاستیک مانند هستند که آنها را شدیدا منعطف و با دوام می­کند. به همین دلیل از TPE در تولید قطعات خودرو، کاربردهای خانگی و مواد پزشکی به صورت متداول استفاده می­شود.

خواص فیلامنت پرینتر سه­بعدی: TPE, TPU, TPS (منعطف)

  • استحکام: متوسط / انعطاف: خیلی بالا / دوام: خیلی بالا
  • سختی استفاده: متوسط (TPE, TPC)؛ کم (TPU)
  • دمای پرینت: 210 – 230oC
  • دمای بستر پرینت: 30 – 60oC
  • انقباض/تاب: کمینه
  • حل­شدنی: خیر
  • امنیت غذایی: ندارد

 

اطلاعات بیشتر در مورد فیلامنت TPE

در واقعیت TPE یک گروه گسترده از کوپلیمرها (و مخلوط­های پلیمری) است اما با اینحال به عنوان برچسب خیلی از انواع تجاری فیلامنت پرینتر سه ­بعدی موجود استفاده می­شود. این فیلامنت­ های نرم و کشسان می­توانند رفتارهای فیزیکی که ABS یا PLA طاقت نمی­آورند را تحمل کنند. از سوی دیگر پرینت آن همیشه آسان نیست همانطور که اکسترود فیلامنت TPE سخت است.

پلی­ اورتان ترموپلاستیک (TPU) یکی از مشتقات خاص TPE و یک فیلامنت پرینتر سه­ بعدی محبوب است. درمقایسه با TPE عمومی، TPU کمی صلب­تر است – پرینت آن را آسان­تر می­کند. همچنین کمی بادوام­تر است و می­تواند الاستیسیته خود را در سرما، بهتر حفظ کند.

بیشتر بخوانید
فیلامنت کربن چیست؟

کوپلی­استر ترموپلاستیک (TPC) یکی دیگر از مشتقات TPE است که به اندازه TPU مرسوم نیست. مزیت اصلی TPC که در خیلی جهات مشابه TPE است، مقاومت بالاتر آن به مواد شیمیایی و UV به همراه حرارت (تا 150oC) است.

کی باید از فیلامنت پرینتر سه ­بعدی TPE, TPU, TPC استفاده کنم؟

هنگام ساخت موادی که نیازمند سایش بالا هستند، از فیلامنت TPE یا فیلامنت TPU استفاده کنید. اگر قطعه پرینتر سه ­بعدی­تان خم، کشیده یا فشرده می­شود، این فیلامنت ­های پرینتر سه ­بعدی انتخاب خوبی هستند. مثال­های پرینت شامل اسباب­بازی، قاب گوشی یا پوشیدنی­ها (مثل دست­بند) هستند. TPE می­تواند برای کاربردهای مشابه استفاده شود اما مخصوصا در محیط­های خشن­تر مثل خارج خانه نیز خوب است.

خلاصه فیلامنت پرینتر سه­ بعدی TPE

  • مزایا: انعطاف خیلی بالا، عالی برای قطعاتی که خم یا فشرده می­شوند
  • معایب: پرینت سخت، نیازمند مسیر تنگ فیلامنت و سرعت پرینت آرام
بیشتر بخوانید
فیلامنت مغناطیسی پرینت سه بعدی چیست؟(فیلامنت magnetic)

مواد TPU و TPE به ترتیب جز دسته ترموپلاستیک الاستومرها و ترموپلاستیک پلی اورتان هستند مواد TPU و TPE به ترتیب جز دسته ترموپلاستیک الاستومرها و ترموپلاستیک پلی اورتان هستند که این مواد عمدتا در تولیدات خودرویی،تجهیزات پزشکی،کاربردهای خانگی و … مورد استفاده قرار می گیرند.مزیت اصلی این مواد غیر حلال، انعطاف پذیری بالای آن هاست.
TPU یکی از ترکیب های پرطرفدار TPE  است که بر خلاف آن،انعظاف پذیری کمتری دارد.این ویژگی سبب آسان تر شدن پرینت شده و دوام قطعه را بالاتر می برد.
در بین فیلامنت های FLEXIBLE فیلامنت TPU از بقیه محکم تر است که سبب می شود برای اکسترود و پرینت سه بعدی مناسب باشد.
TPU گازی از خود متصاعد نمی کند ولی برای کار با مواد غذایی مناسب نیست.همچنین این فیلامنت غیر قابل حل شدن اما نمگیر است و در شرایط مرطوب دچار تغییر می شود.
موارد استفاده TPU برای ساخت جلد گوشی همراه،روکش پلاستیکی و انواع اسباب بازی هاست.
تفاوت اصلی فیلامنت TPU با TPE در میزان انعطاف پذیری آن هاست.فیلامنت TPE انعظاف پذیری بالاتری نسبت به فیلامنت TPU دارد.
نکات پرینت سه بعدی با فیلامنت انعظاف پذیر:
-با توجه به انعظاف پذیری این فیلامنت ها،سرعت پرینت سه بعدی با این فیلامنت اهمیت بالایی دارد.سرعت پرینت بالا می تواند رشته های فیلامنت را فشرده کرده و  قطعه به درستی پرینت سه بعدی نشود.آرام و پایدار بودن بهترین روش پرینت سه بعدی با این فیلامنت است.
-با توجه به انعطاف پذیری این ماده بهتر است از پرینترهای با اکسترودر DIRECT به جای BOWDEN استفاده شود.چون در این صورت فیلامنت مسیر مستقیمی را طی خواهد کرد و احتمال گیر کردن آن در حین پرینت سه بعدی کاهش می یابد.
-در تنظیمات مربوط به اسلایسر بهتر است میزان RETRACTION پایین و نزدیک به صفر تنظیم شود.
-سرعت پیشنهادی برای پرینت سه بعدی با این فیلامنت بین 20 تا 40 mm/s است.
-دمای پیشنهادی برای پرینت سه بعدی با این فیلامنت بسته به شرکت سازنده بین 220 تا 245 و دمای هیت بد 30 تا 60 درجه پیشنهاد می شود.

بیشتر بخوانید
چگونه فیلامنت پرینتر سه بعدی را انتخاب کنیم؟

*شرکت پرینت سه بعدی ماهان، ارائه دهنده کلیه خدمات پرینت سه بعدی در اصفهان و فروش تجهیزات و فیلامنت

امتیاز ما

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *